Go with the flow ..... servettentechniek op boekpapier



servettentechniek decoupage
Oftewel, van een negatief een positief maken.

Op een wat stille avond zat ik deze week eens lekker op de bank een beetje door Pinterest en Instagram te bladeren.  Dat is best een fijne bezigheid wat je komt soms onverwacht mooie dingen tegen.  En door sommige foto’s raak je enorm geïnspireerd. Soms zie ik iets dat ik precies wil namaken en soms iets dat me op een idee brengt voor een eigen projectje.

Een commentaar van iemand bij een foto met decoupagewerk op Instagram zette me aan het denken. Er stond (vrij vertaald uit het engels) “Maar de ondergrond zie je door de servet. Dat is lelijk, dat moet wit zijn.”



Hmmmm…. Het woordje “moet” is natuurlijk bepalend in dit commentaar. Er “moet” namelijk niet zoveel bij een creatieve hobby, er zijn hooguit voorkeuren. Niks is goed en niks is fout. Er is alleen wat jij mooi vindt.

Maar in dit geval ging ik nadenken. Wat nou als je juist eens gebruik maakt van het feit dat de ondergrond door de servet heen komt? Wat nou als je dat juist onderdeel maakt van je ontwerp?
In mijn zoektocht naar ideeën bleek dit natuurlijk allang ook door anderen bedacht. Vooral bij “journalling” (het maken van een agenda/dagboek met scrapbook materialen) wordt er vaak laag op laag gewerkt. Dus ik kwam allerlei mooie voorbeelden tegen.  Mijn handen jeukte om aan de slag te gaan.
Ik besloot te gaan experimenteren met oud boekpapier.
Bij mijn eerst volgend bezoekje aan de kringloop winkel kocht ik daarom eens een oud boek. Zo eentje met lekker bruine bladeren. Ik kocht een kapotte (ik heb toch een beetje moeite ermee om een heel boek te slopen voor zo’n klusje) en de dame achter de kassa rekende me er € 0,25 voor. Ze zei nog voorzichtig “het is wel stuk mevrouw, en incompleet” maar ik was blij als een klein kind met mijn aankoop.

Thuis heb ik wat bladeren uit het boek gescheurd. Dit geeft een mooier effect dan knippen.
Ik heb het papier op een hout schijf geplakt. Hierbij moet je opletten want het oude boekpapier is gortdroog en zuigt enorm de lijm op. Smeer dus niet alleen het hout in met lijm maar ook de achterkant van het boekpapier, of spuit het boekpapier even licht vochtig met een plantenspuit en water.

Het boekpapier is in de natte lijm gelegd en direct daaroverheen weer lijm. Ik heb gekozen voor ModPodge omdat dit een lekker stevige lijm is. Niet schrikken als het papier gaat bobbelen. Bij het drogen trekt het weer strak. 

Na het drogen heb ik een stukje afbeelding uit rijstpapier gehaald (het vogeltje) en dit los op het papier gelegd. Nu bleek dat het rijstpapier dikker is en dus meer zichtbaar blijft  De papierranden om het vogeltje vond ik te zichtbaar en niet mooi. Dus knipte ik het vogeltje wat preciezer uit en plakte dat er zo op.






Op de foto hierboven zie je goed hoe wit het rijstpapier is. Uiteindelijk heb ik al het witte papier rechts van het vogeltje nog weg geknipt.


Omdat het nog wat kaal was het ik uit een stukje servet (deze rechts) 
een bloem gescheurd en deze ernaast geplakt. Het papier van de servet is wel dun genoeg om onzichtbaar te worden na het verlijmen. Dus hier heb ik de afbeelding gescheurd i.p.v. geknipt. 

Ik heb het geheel laten drogen.


Qua afwerking heb ik nog de volgende stappen gedaan :

Met StazOn inkt (sadle brown) en een stukje spons heb ik de randen wat gekleurd zodat het wat ouder er uit ziet.





De kleuren van de afbeeldingen waren wat flets geworden. Ik wilde wel de ondergrond erdoorheen laten komen maar toch ook de afbeelding goed zichtbaar houden. Ik heb daarom met acrylverf en een heel dun penseel hier en daar wat kleur terug op de afbeelding gezet.  Gewoon een paar accenten. Je ziet het vooral op de plaatsen waar ik wat wit heb gebruik.
Zie foto voor het detail.
Op de detailfoto (klik er op voor een vergroting) zie je ook mooi hoe de tekst van het boek door de afbeelding van het vogeltje heen komt. 


Ik heb gekozen voor ruw touw om het op te kunnen hangen en wat stoffen bloemen als laatste afwerking.  
Leuke alternatieven : brocante (kunst) bloemetjes, een mooi oud stukje lint ( of maak dat zelf) of plakparels.


Tips

Voor je met acrylverf aan de slag gaat : geef je werk eerst een laagje vernis. Dan kunt je makkelijker corrigeren als er met de verf iets niet naar je zin wordt.

Lees de tekst op het papier voor je hem op je werkt plakt. Soms staat er tekst in die je niet wilt gebruiken. 










Lees ook :


Zelf brocante lint maken

Kringloop


Vragen of opmerkingen ?  Laat gerust hieronder een bericht achter.

Reacties

Populaire posts