Hartjes met servettentechniek


Houten hartjes met servettentechniek decoupage

Houten hartjes met servettentechniek en klei-randjes



Hartjes zijn eigenlijk van alle tijden. Deze super leuke hartjes zijn van hout en heb ik gedecoreerd met servet stukjes. Werken met servetten is niet moeilijk als je een paar basis technieken weet. Eerder schreef ik al eens een BLOG over de 7 stappen voor mooi servettenwerk. Daar kun je de basis nog even nalezen. 

Omdat ik de basis hartjes wel mooi vind, maar wat saai, ben ik begonnen met ze een mooie rand te geven.


Hiervoor gebruik ik een siliconen mal en de Do&Dry klei van Creall. 
Creall heeft een lichtgewicht versie van deze klei die heel fijn werkt. Deze is wit, goed te hanteren en droogt op aan de lucht. 
    

Je neemt wat van de klei en maakt daar een rolletje van. Dit leg je op je mal en met een paletmes (of lekker met je handen) druk je de klei in de vorm. Druk het stevig aan zodat de klei in alle kiertjes van de mal zit. Haal nu je paletmes langs de bovenkant (foto2) om zo het overtollige weg te halen. 

Je laat de klei nooit drogen in de mal maar haalt deze er uit nu het nog zacht en soepel is. 

  

Om de klei er goed uit te krijgen kun je de siliconen mal onderste boven houden en ombuigen. De klei laat dan los. Buig de mal steeds verder om totdat alle klei er uit is. Je hebt dan een sierrandje (foto 2) van nog verse flexibele klei. We gaan meteen verder en laten het niet drogen. 

  

Ik heb de houten hartjes eerst een basis laagje witte verf gegeven en dat laten drogen. 
Nu smeer ik ModPodge lijm op de rand van het hart en ook een laagje op de achterkant van de klei rand.   Leg de rand om het hart en druk het voorzichtig aan. Niet te hard drukken, anders verlies je het reliëf van de rand. Wat je teveel hebt aan de onderpunt snij je weg met een hobby mesje.
Herhaal dit voor de andere kant van het hart.


Dit laat je heel goed drogen (minimaal 24 uur) totdat de klei hard en droog is. 

     

Je zult zien dat, door de ronding van het hout, je een kiertje open houdt tussen de klei en het hartje (foto 1 bij de punt van het paletmes). Ik heb dit opgelost door een beetje contourliner in die rand te spuiten. Je kunt ook een muurvuller of texture pasta gebruiken. Maak je vinger nat met wat water en haal dit na het vullen er over heen om een gladde rand te krijgen. Het hartje ziet er nu uit zoals op foto 3. 
Laat dit goed drogen. 

  

Terwijl de hartjes drogen knip ik de afbeelding die ik wil gebruiken uit de servet. Ik heb gekozen voor een afbeelding die met een beetje een waterverf-effect getekend is.  Ik heb de afbeeldingen uitgeknipt maar een randje van een halve millimeter of zo om de afbeelding gelaten zodat het getekende/geschilderde effect niet verloren gaat. Door onderdelen uit te knippen (en niet de hele servet op het hart te plakken) heb ik meer controle over waar de verschillende plaatjes op de harten komen.  
De hartjes zijn klein (10x10cm) dus ik wil geen al te grote onderdelen er op zetten. 

NA het knippen verwijder je de 2 witte laagjes van de achterkant van de servet. 


Met een decoupage lijm en een platte acrylkwast lijm ik de servet stukjes op het hartje. 

Ik doe dat als volgt : ik smeer wat lijm op het hout, leg de servet in de natte lijm en ga er direct met een kwast (met wat lijm er op)  overheen om de servet vast te zetten. 
Laat je kwast hiervoor niet te droog zijn, dan zal de servet scheuren. 

Laat je werk drogen. 

  

Neem nu wat acrylverf in een kleur die past bij je servet en doe die op een schoteltje. Een heel klein beetje is al voldoende. Doe er met een kwast wat water bij zodat de lijm verdunt. Zet nu met je kwast hier en daar wat kleur in de gedroogde klei rand. Ik heb er voor gekozen om niet de hele rand een egale kleur te geven maar laat je eigen creativiteit lekker gaan. Er is niks fout. 

Dit laat ik 10 minuten drogen
 

Als finishing touch heb ik de rand wat aangezet met Coosa Gilding Wax, in de kleur Goud. 
Doe een heel klein beetje hiervan op je vinger en haal je vinger zachtjes (zonder te drukken) hier en daar over het reliëf van je klei-rand. Dat gaat er dan zo uit zien :


In basis is het hart nu klaar. Ik wil echter een glanzende afwerking en heb er voor gekozen om de harten af te lakken met glanzende decoupage vernis van JoSonja. Ik heb de hartjes zeker 6 lagen lak gegeven en na elke laag goed laten drogen en dan licht opschuren met een heel fijn schuurpapier. Na de laatste laklaag niet meer schuren. 



Na het laatste drogen heb ik een mooi lintje er aan gemaakt en dan zijn ze klaar !

Ik wens je heel veel knutsel plezier en heb je vragen of opmerkingen ?
Zet het gerust hieronder !!





Reacties

Populaire posts