Schelpen, decoupage zomer souvenir ....

servettentechniek met schelpen decoupage

Tijdens mijn vakantie in het mooie Brabant vond ik in een kringloopwinkel deze prachtige grote schelpen.  Ver weg van de zee waren ze ergens in een bak beland  en lagen daar wat troosteloos op een hoopje te wachten op een nieuwe eigenaar. Mijn blik viel er op, en wat in gedachten verzonken liep ik door. maar een halve minuut laten zag ik ineens wat ik met die schelpen allemaal voor leuke dingen kon doen. Zouden servetten er op passen? Werkt de lijm wel goed op schelpen ?
"Dat wordt gewoon uitproberen" bedacht ik me, en wat is er leuker voor een creatieve geest dan gewoon lekker wat aan rommelen en zien of het wat wordt.

Het eindresultaat vind ik zelf behoorlijk geslaagd.
Ik ben zo enthousiast dat ik graag hieronder met jullie deel hoe ik het gedaan heb. Misschien voor jullie ook een leuk vakantie ideetje om alleen of samen met je kinderen te doen ! Ik heb er een aantal gemaakt, met bloemen en met een pauw. De foto's lopen voor het gemak ik dit verhaal een beetje door elkaar.

Voor ik begin : deze schelpen komen dus uit een kringloopwinkel. Als je in het (exotische) buitenland op het strand grotere exotische schelpen vind, controleer dan altijd even of ze wel mee naar huis mogen...

Ik heb de schelpen eerst even schoongemaakt. Alleen met wat water en een drupje afwasmiddel. Even goed naspoelen en goed laten drogen.







De servetten die ik in gedachten had bleken te groot. Mijn schelpen zijn elk zo'n 10 of 12 cm groot en de afbeelding past simpelweg niet. Dus heb ik  gekozen om te werken met papieren zakdoekjes. Deze komen ook in mooie printjes en zijn wat kleiner waardoor je ook kleinere plaatjes hebt. Kijk HIER gerust even voor het actuele assortiment zakdoekjes.














Ik heb er voor gekozen de afbeelding heel precies uit te knippen. Ik vind dat gepriegel heerlijk om te doen. Hoe netter je uitknipt des te mooier het eindresultaat.  Pas na het uitknippen splits je het papier.




Let op : je bent van servetten gewend dat er 3 laagjes zijn en je er dus 2 verwijderd. Zakdoekjes komen echter vrijwel altijd met 4 laagjes! Je gebruikt alleen het bovenste bedrukte laagje en verwijdert dus de 3 achterste.



De schelpen heb ik niet ontvet, niet voorzien van verf of een primer. Gewoon lekker makkelijk ...hup... met de lijm er op. Op die manier blijft de parelmoer structuur van de schelp zichtbaar. En uiteindelijk liggen ze straks alleen maar mooi te zijn en hebben ze dus weinig bescherming nodig.

Gebruik je eigen favoriete (maar wel een goede) decoupage/servettenlijm. Mijn voorkeur gaat uit naar MultiCoat. Smeer wat lijm (dun) in de schelp en leg de afbeelding direct in de natte lijm. Ga met je lijmkwast voorzichtig over de afbeelding om het goed vast te zetten. Zorg dat het papier goed in de lijnen structuur van de schelp valt. Door de ronding van de schelp kun je bijna niet voorkomen dat je aan de onderkant een stukje papier dubbel moet vastplakken. Dit is niet erg. Je zien daar na het drogen niet veel meer van.
Eventueel doop je het punt van je vinger even in de lijmpot en ga je daarmee over de servet om de kreukeltjes er uit te halen. Zorg dat er geen klodders lijm achter blijven maar verwijder die even met een schone kwast.

Stukjes van de  afbeelding die over de rand steken laat je voor nu even zitten.

Laat het goed drogen.  Als het goed droog is kun je met een grove vijl of een stukje schuurpapier het overtollige papier langs de randjes weghalen.

Ik heb de schelpen vervolgens eerst een keer afgelakt met JoSonja Decoupage vernis (glans). Dit laat ik drogen. Alles wat ik daarna nog doe aan decoratie kan ik zo makkelijker corrigeren zonder de afbeelding te beschadigen.





Je basis is nu klaar. vind je het mooi, ben je tevreden ? Dan kun je nu kiezen of het zo goed is en ze ergens op een leuke plek neerleggen.





Zelf ga ik graag nog een stapje verder. In het geval van de pauwen afbeelding vind ik het mooi om de rand van de staartveren iets meer detail te geven. Dit doe ik met acryl verf. Omdat mijn werk eerst afgelakt is kan ik met acrylverf erover heen en eventuele verf-fouten nog corrigeren.

Ik neem de juiste kleur en een heel fijn penseel en zet met korte streken extra accenten om de buitenkant van de staart. Om te zorgen dat mijn verfkleur goed matcht zet ik elders op de staart en op de kop van de pauw de afbeelding nog wat aan met mijn verf.

Zo komt de goede kleur overal terug. Dit laat ik drogen. Bij de pauw heb ik de veren daarna nog geaccentueerd met glitter steentjes (zelfklevend).

Laat alles nu goed drogen, dan nogmaals aflakken en weer drogen.













Je kunt je eventueel nog lekker uitleven met andere decoratie materialen. Zoals deze schelp (rechts) die wat gedroogd touw en een paar "parels" mee kreeg. Die zijn er met het lijmpistool opgeplakt.

Uiteraard zijn de decoraties die ik gebruikt heb maar voorbeelden. Maak ze helemaal naar jou smaak met servetten of zakdoekjes van jou keuze !


Heel veel knutsel plezier en deel gerust op Facebook het eindresultaat met ons allemaal !

Groetjes Conny


N.B. : na het maken van de foto's en  BLOG besloot ik toch om de pauwen-schelp nog iets aan te passen. Ik heb met een inktpad van StazOn (midnight blue) de rand van de schelp geaccentueerd.
Dit is daarna het eindresultaat:




Reacties

Populaire posts