Planten bak met servettendecoratie



plantenbak gedecoreerd met servettentechniek

Het eerste zomerse weekend is weer voorbij en wat heb ik er van genoten ! Met een stapel brocante-tijdschriften en een glaasje drinken in de tuin zitten en even helemaal niets moeten. 
Ik doe het veel te weinig. 

Zittend in mijn tuin heb ik even rustig om mij heen gekeken. De plantjes, mijn vijvertje waar de kikkers een drukte van belang maken en hier en daar een hoekje met wat potten en manden met plantjes. Het fijne daarvan is natuurlijk dat je lekker de spulletjes kan verplaatsen en zo telkens een nieuw hoekje kan creëren. 
Aan de zijkant van de tuin heb ik een muurtje. Omdat die muur me al jaren een doorn in het oog is (kaal en op de noordkant dus er komt weinig zon) had ik me voorgenomen daar maar eens wat van te maken. Ik heb een oud regaal (pannenrek) opgehangen dat al verweerd is en daar staan inmiddels wat frutseltjes op. De pas gekochte campanula plantjes staan er al op en wachten alleen nog op een mooie pot. De plastic tuincentrum bakjes waar ze in worden verkocht steken wat schril af tegen de kale muur.


Dus vandaag maar even aan de slag. In de schuur vond ik nog wat oude metalen bakjes. Ooit kocht ik een stapeltje hiervan in de uitverkoop en in de  schuur worden ze soms gewoon vergeten. Vandaag kwamen ze prima van pas.  



Omdat ze van metaal zijn heb ik de buitenkant eerst een laagje primer gegeven. Dan blijft de verf beter zitten en aangezien ze buiten moeten staan is dat geen overbodige luxe. Nadat de primer gedroogd was heb ik ze geschilderd (deppend met een spons) met acrylverf in een creme-witte kleur.
                          
Ik wilde met deze servet aan de slag:










Door een verfkleur te kiezen die zo dicht mogelijk bij de achtergrond van de servet komt zal straks de afbeelding beter tot zijn recht komen.

De verf moet even drogen en in de tussentijd kan ik de servet even splitsen en scheuren. Door de afbeelding niet uit te knippen maar te scheuren zal de servet straks beter in de achtergrond overlopen. Ik scheur door met een penseel met water een rand om de afbeelding te maken. Zo scheurt het beter waar ik dat wil. Wil je eens zien hoe dat werkt ? Klik HIER voor een kort filmpje over scheuren met water.





Nu de verf droog is smeer ik de bak in met servettenlijm (ik heb MultiCoat gebruikt maar elke goede servettenlijm is prima). Direct in de natte lijm leg ik de servet (alleen het bovenste gekleurde laagje) en ik ga daar met een kwast en lijm direct overheen. Zo kan ik alle kreukels direct weg werken.



De tip voor kreukel-vrij lijmen is kleine stukjes servet gebruiken. Hoe groter je plaatje hoe lastiger je het er zonder kreukels op krijgt.  Zeker (zoals bij mijn bakje)  op een gebogen of rond oppervlak is het veel makkelijker om kleine stukjes servet te gebruiken. Bij de klimopblaadjes op deze servet valt het niet eens op als er iets over elkaar heen geplakt zit.





Ik laat dit nu even een half uurtje drogen. Dan doe ik een eerste laagje vernis er over heen. Omdat het buiten komt te staan gebruik ik JoSonja’s decoupage vernis. Deze is uitstekend geschikt voor buiten en wordt niet geel. Let bij je keus voor vernis er dus op dat het weers-bestendig moet zijn en niet geel wordt. Ik hou zelf niet van vernis of verf in spuitbussen omdat ik geen controle heb over de hoeveelheid vernis die er op mijn werk komt, maar dat blijft een persoonlijke keus. Ik doe dus met de kwast een laagje vernis om de servetten te beschermen.

Als volgende stap wil ik namelijk spetters maken en dat gaat nog wel eens fout. Nu de bak gevernist is zijn fouten makkelijker te corrigeren met een natte doek, zonder de servet te beschadigen.


Het spetteren is een lekker knoei-klusje. Ik meng een beetje donkergroene verf met wat extra water en doop daar een oude tandenborstel in. Met mijn nagel rasp ik over de haren en laat de spetters op de plantenbak komen. In één keer goed ! (Is ook bij mij echt wel eens anders…)

Na het drogen van de spetters werk ik de bak af door met een sponsje en stempel inkt de onderkant te "distressen". Je haalt het inktkussen gewoon langs de rand en laat dit met het sponsje uitvloeien. Dit zorgt voor nét dat kleine beetje extra afwerking. 

Dit laat ik drogen en vernis het daarna nog 3x waarbij in telkens een kwartiertje droogtijd tussen de laagjes laat.

Nu kunnen de plantjes er in ! 




TIP :

Ik decoreer ook altijd de achterkant van dergelijke planten bakjes. Als het eens ergens anders komt te staan is dit misschien zichtbaar. 


Ook als je dichtbij kijkt zie je niet waar de servet ophoudt en de verf begint. Dit creëer je door de achtergrond te verven in dezelfde kleur als de achtergrond van de servet. 











Zo, nu kun je lekker zelf aan de slag en ga ik weer in de zon zitten. 
Heel veel knutsel plezier !

Liefs  Conny


Reacties

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie. Na controle door de beheerder zal uw reactie zichtbaar worden.

Populaire posts