Geld verdienen met uw maaksels


Hoe fijn zou het zijn om van uw hobby uw beroep te kunnen maken ? 
Ik denk dat we daar allemaal zo nu en dan wel eens van dromen. Omdat we allemaal de indruk hebben dat het dan niet meer voelt als “werken”. Als ervaringsdeskundige kan ik u melden: niets is minder waar. Hoe leuk mijn hobby ook is, en hoe gepassioneerd ik er over ben, af en toe is het echt gewoon “werken”.
Het is helaas maar voor weinigen weggelegd om te kunnen leven van wat hun creatieve brein bedenkt. Ook ik heb, naast mijn creatieve winkel en de opdrachten, nog altijd een kantoorbaan voor 24 uur per week.

Maar betekent dit dat u er niets mee kan verdienen ?  Welnee. Er blijven genoeg mogelijkheden over om uw handgemaakte producten te verkopen en daarmee ten minste uw inkoopkosten terug te verdienen, plus wellicht een beetje winst. Nu het voorjaar weer voor de deur staat worden er ook weer volop leuke markten georganiseerd. Een prima moment dus om eens te kijken wat u verkopen kunt.....

Ik zet in deze BLOG voor u een aantal praktische zaken op een rijtje. 

Verkopen ? Leuk, maar hoe dan ?

Eerst maar even het vervelende stukje (dan hebben we dat maar gehad):

Belastingdienst. Tja, ook ik kan het niet leuker maken. Ook over het geld dat u verdiend met de verkoop van uw handgemaakte producten bent u in ons land inkomstenbelasting verschuldigd. Lees op de site van de belastingdienst uw rechten en plichten na en voorkom boetes.

Copyright. Ook zo’n nare …… copyright. Heel veel merken hebben hun producten beschermd. Dat betekent dat u deze producten niet mag gebruiken om er winst mee te maken. U mag dus wel een Disney servet kopen en voor uw eigen plezier deze servet op een theedoos plakken. U mag de theedoos echter niet verkopen. Sterker nog : u mag ook een Disney plaatje niet van internet plukken, op servet afdrukken en de servet verkopen. Dit valt allemaal onder het copyright. In het geval van Disney valt (voor zover mij bekend) zelfs het lettertype onder het copyright.  
(Servetten) merken van wie we weten dat er gecontroleerd wordt op schending van het copyright: Disney en Wrendale (servetten mogen zelfs niet los verkocht worden), en vermoedelijk ook BLOND Amsterdam. Bij twijfel kunt u navraag doen bij de producent om te vragen of de servetten gebruikt mogen worden. Let ook op als u afbeeldingen van internet download dat er vaak rechten op zitten.

Tot zover de vervelende kant ! 

Maar terug naar het leuke gedeelte : verkopen van eigen gedecoreerde artikelen.

Natuurlijk maakt u vast wel eens iets voor uw zus, buurvrouw of haar moeder. En dan roept iedereen hoe mooi het is en hoe persoonlijk zo'n kado. Maar hoe leuk zou het zijn om ook buiten uw eigen kennissen om, uw spullen te kunnen verkopen. Ik geef u hier een aantal opties in overweging: 

Internet. Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om producten ONLINE te koop aan te bieden : facebooksites, Ebay en Etsy zijn een paar goede voorbeelden.  Verdiep u vooraf goed in de voorwaarden en eventuele kosten. Gaat de hele opbrengst naar u of wordt er een deel van de omzet ingehouden? Online verkopen betekent : foto’s maken van uw artikelen.  Hier een paar tips voor goede foto’s:



Vermeld bij online verkopen altijd duidelijk de afmetingen van het artikel, uw leveringsvoorwaarden  en eventuele verzendkosten en de prijs van het artikel.


Verkopen via shop-in-shop.  Ik ben er gek op : de shop-in-shop winkels die je steeds vaker tegenkomt. Jouwmarktkraan is een goed voorbeeld, maar er zijn in heel veel dorpen en steden ook soortgelijke winkels onder een prive-naam te vinden. Meestal kun je er een tafel of kraam huren voor een vaste huurtermijn. Dit gaat in de meeste winkels per week. Ook hier enkele tips :


U zet uw producten in de kraam en de winkel eigenaar verkoopt het voor u.   


Markten en Braderieën. Ik kan echt niks leukers bedenken dan een marktkraam vol met mijn eigen, handgedecoreerde producten. Maar niet elke markt is even succesvol. Natuurlijk, je hebt leuke 
gesprekken met de klanten aan je kraam, en iedereen bewondert je werk. Maar uiteindelijk wil je ook  iets verkopen. Er is niks zo frustrerend als na een lange vermoeiende marktdag constateren dat je net aan je kraamhuur er uit hebt. Bleeh … !!

Een kraam op een goede braderie is duur. Op dit moment (voorjaar 2019) varieert de gemiddelde huur voor een dag op een goede braderie tussen de € 30,00 en de € 85,00 euro.  Dus voor u huurt :



Het is soms lastig om thuis te bepalen hoeveel artikelen je kwijt kunt op een kraam van 4 meter. Zet alles dan eens op uw eettafel mooi neer. Is uw eettafel 2 meter ? Dan kunt u hem dus 2x vullen met wat er mee moet. 

Dan de inrichting van de kraam. Ook niet onbelangrijk.


Prijzen. Het lastigste van verkoop van handgemaakte artikelen is de prijs. U wilt iets verdienen en de klant wil action-prijzen. Geloof me, dat gaat niet samen. 

Ik geloof in het unieke van hand gemaakte artikelen en de prijs die daarmee samen gaat. Ik ben bereid te wachten op de klant die mijn kwaliteit herkent en daarvoor wil betalen.  Mijn uur-tarief haal ik er niet uit. Nooit ! Maar als u uw artikelen gaat prijzen, ga dan niet uit van wat de koper er voor over heeft maar bereken eerlijk wat u er aan materiaal in heeft zitten. Stel voor uzelf een marge op die u op het artikel wilt verdienden. Bijvoorbeeld : kostprijs +30%.  Houdt er rekening mee dat ook de huur van een shop-in-shop kraam of een braderiekraam in de kostprijs doorberekend moet worden. 
Bepaal voor uzelf wat u belangrijk vindt van de verkoop : winst maken of uw huis legen. 


Goed verkopen is een vak apart. Toen ik net met markten begon heb ik wel eens samen met een vriendin een kraam gedeeld. We betaalde ieder de helft van de huurprijs, ik had aan een halve kraam immers genoeg.  Ik heb in het begin markten gedaan waar ik alleen maar verlies op leed. Daar leert een mens van. Maar de aanhouder wint !

En soms ligt het buiten je macht : Kiest u voor een buiten-braderie en regent het die dag pijpenstelen dan garandeer ik u een lage omzet. Ik heb het meegemaakt. We hielden ons warm met kroketten en warme chocolade melk en ik ben nog nooit zo blij geweest dat het 16:00 uur was. 

Maar als u zo'n dag hebt dat het regent terwijl u in een mooie overdekte, warme hal staat, met gezellige muziek en  een leuke koffie-corner dan kan het zomaar zijn dat u een top-dag draait en aan het eind van de dag met een halflege auto huiswaarts gaat.  En met een goed humeur !

Wilt u het eens proberen ? Bezoek een markt als klant en spreek de kraamhouders aan. Vraag hun naar hun ervaring en bedenk of u daar de volgende keer tussen wilt staan. 

En als u mij op een markt aantreft : kom even langs. Want het allerleukste aan een markt zijn de gesprekken met u !!

Wat zijn uw ervaringen met verkopen van uw handgemaakte producten ? Deel hieronder (bij "reactie") uw ervaringen ....


Veel succes !! Conny

Reacties

Populaire posts