Pompoenen decoreren

De herfst breekt weer aan. Het wordt wat eerder donker en we maken het huis gezellig met kaarsjes en herfst decoraties. Herfst krans aan de deur, bol chrysanten in de tuin met enkele mooie oranje of groene pompoenen en alles ziet er weer sfeervol en gezellig uit.

De pompoenen koopt u het beste rechtstreeks bij de boer. In de omgeving waar ik woon hebben veel boeren een kar aan de weg staan, volgeladen met pompoenen in allerlei maten en kleuren. Bij de boer zijn ze vers en vaak heel goedkoop.

Deze sier pompoenen kunnen zo rechtstreeks de tuin in of binnen in huis op een kasje of tafeltje. Ondanks de warmte in huis blijven de pompoenen maanden goed. Controleer ze af en toe op stevigheid (vooral de plek aan de onderzijde waar ze op rusten).

U kunt de pompoenen zo neerleggen maar het is ook bijzonder leuk om er mee te decoreren.  Door er van alles mee te doen creëert u een persoonlijk artikel dat precies bij uw interieur past.

Ik geef u een aantal ideeën :
Tip : klik op de foto's voor een vergroting !

Groendecoratie

Zet met wat krammen of lijm uit een hete lijm-pistool wat mos vast bovenop de pompoen. Steek herfst decoraties in het mos. U kunt gebruiken wat u voor handen heeft. Blad, kastanjes, appeltjes maar ook kunststof paddenstoelen e.d. doen het erg goed. Deze gedecoreerde pompoenen kunt u binnen en buiten neerleggen.

Verven

Heeft u uw pompoenen wel eens geschilderd ? Het is een simpel klusje waarmee u de pompoen direct aan uw interieur aanpast. De pompoenen kunt u verven met normale acryl verf. Ook de deco-krijtverven van de action doen het goed. Let wel op : de gedroogde verf chipt wel redelijk makkelijk van de pompoen af. Verf hem dus, laat hem drogen en leg hem op zijn plek.

In dit voorbeeld heb ik de pompoen geschilderd met een lavendel blauwe krijt verf. Omdat de blauwe kleur na het drogen te fel bleek naar mijn smaak heb ik als tweede laag wat witte acrylverf erop gesmeerd en direct daarna het teveel aan witte verf met een oude doek weg gehaald. Hierdoor ontstond een soort white-wash effect dat de kleur van de lavendelverf verzachtte. Ik heb het steeltje van de pompoen af gesneden en daarvoor in de plaats een oude deurknop gezet. De deurknop had al een schroef die ik zo in de pompoen kon steken. Deze pompoen heeft zeker 3 maanden prachtig op een kastje gelegen voor hij slecht werd. Voor het weggooien heb ik de linten en deurknop verwijderd en schoongemaakt. Die kunnen weer gebruikt worden voor andere decoratie objecten.


Brocante : in een zacht, brocante interieur zijn de fel gekleurde pompoenen vaak niet zo mooi. Het oranje is sterk voor een roze/wit interieur. Verf de pompoenen in roze met een white-wash van wit zoals hierboven omschreven. In het voorbeeld rechts vond ik de roze verf (deco-krijtverf action) erg mat. Ik heb de pompoen daarom afgelakt met ModPodge glans en, terwijl de lijm nog nat was heb ik er met een klein theezeefje wat meel (bloem)  op gestrooid. In het meel is wat los glitterpoeder gestrooid. Laat de pompoen even goed drogen voor u hem in huis legt.


Krans : steek ook eens wat kleine pompoenen vast op een grote stro-krans. Ik gebruik daarvoor saté prikkers. Die prik ik aan 1 kant in de pompoen en aan de andere kant in de krans. Steek er wat losse kastanjes of stukjes mos tussen als opvulling. De krans wordt door de pompoenen heel zwaar. Als u hem ophangt zal hij door het gewicht binnen korte tijd ovaal zijn. Ik heb de krans daarom als buitendecoratie op een tafeltje gelegd. Blijft bijzonder lang mooi.

Internet
Als bloemenvaas
(bron Pinterest)
het internet staat vol met prachtige inspirerende ideeën voor uw pompoenen. 
Wat dacht u van :    
Als kandelaar
(bron : pinterest)




Bij de voordeur met uw naam of initialen
(bron : Pinterest)

TIPS: 
  • Spelden, krammen e.d. die u in de pompoenen steekt zorgen eerder voor rotte plekken. De pompoenen hebben nog steeds een houdbaarheid van maanden maar controleer ze iets vaker op rot.
  • Pompoenen die geverfd zijn met acryl verf kunt u niet meer buiten neer leggen. Ze dienen echt als binnendecoratie. 


Ik wens u een fijne herfst en heel veel decoratie plezier.

Conny








Reacties

Populaire posts